„Udat“ byt, rodinný dům, pozemek nebo jakoukoliv jinou nemovitost nemusí být zrovna snadné, nechcete-li chodit s cenou dolů, potažmo pod reálnou kupní cenu. V praxi dochází při prodeji svépomocí k mnoha chybám, a i když je ta pravděpodobnost nižší, může prodej nemovitosti brzdit i realitní kancelář, které jste obchod svěřili. Někdy se přitom jedná o naprosto základní, de facto až začátečnické chyby. Řadu jich lze alespoň z části vychytat, ovšem nepočítejte, že někde vyčtete „recept na úspěch“. Úspěšným prodejcem se nestanete přes noc, třeba takoví makléři se vzdělávají a učí klidně několik let.
Špatná prezentace nemovitosti
I když je v posledních letech vysoká poptávka po bydlení a v řadě měst ho je nedostatek, neznamená to ještě, že potencionální zájemci vezmou cokoliv, co se objeví. Většina lidí si ráda vybírá, a když už kupuje nemovitost za několik milionů, tak chce, aby odpovídala představám v co možná nejvíce směrech (vizuálně, umístěním, občanskou vybaveností...). Pokud ji ale třeba nafotíte ne zrovna dobrým telefonem, neuklizenou, se starými koberci a nábytkem, bez denního světla apod., tak její atraktivita klesá.
A přitom by se klidně mohlo jednat o nemovitost, jakou by chtěli zájemci koupit – jenomže je odradila právě její prezentace. Rovněž ale může nastat situace, kdy o ni sice někdo zájem projeví, ale bude požadovat slevu z kupní ceny. V praxi je to celkem běžné, ačkoliv to má jednoduché řešení – profesionální home staging, který dokáže zvýšit cenu nemovitosti až o 20 %. Většina lidí jednoduše nakupuje očima, a pokud jim představíte „objekt“ v hezkém světle, přitáhnete jejich pozornost mnohem více.
Zdaleka to ale není jenom o interiéru, neméně důležitý je zevnějšek stavby (hlavně u rodinných domů) a jeho okolí. Zatímco někdo preferuje život v klidné okrajové lokalitě, kde bude mít zároveň blízko do přírody, jiný může hledat byt v samém centru města, aby to měl blízko do práce a do obchodu. Občanská vybavenost patří rovněž ke stěžejním aspektům, a pokud ji neumíte dobře popsat, případně ji zcela vypustíte, nemusí potencionální zájemce vědět, jak se v daném místě žije.
Nevhodná propagace nemovitosti
Vystavit nabídku na jednom z veřejných realitních portálů nestačí. Nabídky vám sice chodit mohou (budou), ale ne o všechny stojíte. Připravit se přitom musíte i na jejich „filtrování“ na vhodné a nevhodné zájemce. Nastat ale může i opačný případ, kdy vám neodpoví vůbec nikdo, anebo jenom pár zájemců jednou za čas, ale žádný z nich zrovna nebude seriózní. Kroky mnohých majitelů pak vedou na další inzertní portály, což ale situaci vůbec řešit nemusí.
Klíčové je nabídnout nemovitost pouze těm zájemcům, kteří o ni zrovna mají zájem a jsou ochotni (nebo akceptují) za ni zaplatit požadovanou cenu, eventuálně se s nimi dá dohodnout na kompromisu. To ale nemusí zaručit ani propagace na Facebooku a jiných sociálních sítích; gró úspěchu tkví v drtivé většině případů ve správné práci s lidmi, kteří zrovna hledají bydlení (nebo jinou nemovitost). Například RK BRAVIS dokáže oslovit takových lidí napřímo celou řadu.
Info: Věděli jste, že prodej nemovitosti svépomocí trvá v některých případech (i přes zvýšenou poptávku po bydlení) klidně 6 až 12 měsíců, přičemž majitel často sleví ze svých nároků a prodá ji nakonec výrazně levněji? I když se nejedná o proces, který by šel stihnout za týden, dokáže realitní kancelář zrealizovat obchod násobně dříve a prodat za nejvyšší možnou cenu.
Přehnaně vysoká cena nemovitosti
Jelikož se jedná o obchod, chce z něj pochopitelně každý vlastník vyjít co nejlépe, tedy inkasovat od kupce co nejvyšší možnou částku. A právě tady často dochází ke „střetu s realitou“, protože kdo prodává nemovitost svépomocí, téměř vždy nejenom, že určí cenu špatně, ale ještě si ji úmyslně nadsadí, protože „on to přece někdo koupí“. Může, ale nemusí. Velmi často pak dochází ke stagnaci nabídky, na níž odpovídá stále méně zájemců, což obvykle tlačí majitele k postupnému snižování ceny.
Nakonec tak může udělat ústupek, jaký nemusí, a obere se tak o možný zisk jenom proto, že nedokázal byt, dům, pozemek apod. nabídnout „správně“. K určení ceny nemovitosti přitom nestačí jenom cenová mapa, ačkoliv se na ni mnozí odvolávají, a jistotu vám nedají ani nabídky z inzerátů, byť je vyfiltrujete sebelíp. I ty totiž často vkládají „samoprodejci“, zatímco cenové mapy zase nezohledňují řadu faktorů. Odhad ceny nemovitosti je komplexní disciplína, která vyžaduje zkušenosti a znalost lokality.
Nedokážete oslovit reálné zájemce
Dokonce ani správné provedení výše zmíněných bodů nemusí znamenat úspěch – nebo alespoň ne takový, jaký si představujete. Jedním z největších umění totiž je, nabídnout nemovitost ve správný čas, za správnou cenu a správným zájemcům, kteří zrovna hledají takovou, jakou prodáváte, a jsou tak eventuálně ochotni za ni zaplatit více peněz než někdo, kdo chce „prostě bydlení“. Kroky řady majitelů tak vedou ne na jeden, ale třeba hned na pět největších realitních portálů.
Opět ale platí, že to sice může úspěch přinést, ale také nemusí, pokud nevíte, na koho cílíte. Nehledě na to, že vám možná budou častěji než potencionální kupci volat realitní makléři, kteří tyto stránky sledují de facto non-stop. Na druhou stranu musíte také počítat s tím, že řada klientů nehledá takto veřejně, ale zadá poptávku realitní kanceláři, která ho spojí s vlastníky odpovídajících nemovitostí. Ty se tak často ani veřejně neobjeví, ale jsou zobchodovány „na pozadí“.